zaterdag 10 november 2012

Zwaar weer in Birmese wateren


Het toeval wilde dat toen bekend werd dat Obama op bezoek in Birma gaat, ik net een Birma lobbyist uit de Verenigde Staten aan de lijn had. Jarenlang hadden zij en haar collega's in hun campagnes voor democratische hervormingen hun morele superioriteit in de strijd gegooid.
Deze keer klonk ongemak me tegemoet en mijn telefoontje kwam duidelijk ongelegen. Met de weigering van oppositieleidster Aung San Suu Kyi om het geweld tegen de Rohingya's te veroordelen, verkeerden de lobbyisten plotseling in onbekend en danig lastig vaarwater. Ik hoorde de hersens kraken over hoe deze averechtse blunder recht te breien viel bij vrienden en bekenden in het Witte Huis. President Obama zal met Suu Kyi's stilte geen genoegen nemen nu hij van plan is op University Avenue 54 langs te komen voor een kopje thee.
Ik durf te wedden dat er de nodige telefoontjes naar de hotline van Birma gingen toen ik opgehangen had.