vrijdag 9 april 2010

Coffeeshop Kandahar


Nee, geen drugs in de Kandahar Coffee Shop al liggen de opiumvelden op een steenworp afstand en zien veel politieagenten stoned van de hasj. Er was zelfs geen koffie. Wel versgeperste appelsap.
De Coffee Shop is the place to be voor hippe Kandahari's. Het heeft een flatscreen, een snookerruimte en een hoek die als internetcafe fungeert. Aan de wand prijken glanzende posters van opgepompte Rambo's en lokale voetbalhelden.
Ik raakte aan de praat met twee beeldschone jongens die als tolk voor de Canadese troepen werken. Dat hielden ze geheim voor hun omgeving, want Afghanen die in dienst zijn van buitenlandse militairen moeten vrezen voor hun leven vanwege aanslagen door de Taliban. Ze vertelden over dat risico met een bravoure die past bij twintigers die met elkaar op stap zijn. De een was ook al twee keer gewond geraakt tijdens een patrouille. Hun contract vermeldde expliciet dat ze geen levensverzekering hadden en dat ze geen aanspraak op compensatie konden maken als hen iets overkwam. Hun salaris bedroeg 1600 dollar per maand en daarom vonden ze het alles bij elkaar toch wel een redelijke deal.
Verder waren ze vooral boos over de wetteloosheid, de corruptie en het criminele optreden van de politie in hun stad. Na het vertrek van de Taliban in 2001 hebben de stammen van de Popolzai en de Barakzai hun macht steeds verder uitgebreid. Dat hun leiders onder wie de broer van president Karzai zeer lucratieve zaken doen is te zien aan de enorme huizen achter bewakers en grindzakken die ze bewonen. De klachten van deze jongeren zijn veelgehoorde in Kandahar, maar ze blijven meestal binnenskamers uit angst voor repercussies.
Ik had graag langer met ze willen praten. Bovendien begon het straatleven in het zachte schemerlicht op zijn mooist te raken. Maar mijn tolk was zo onverbiddelijk als een Afghaan maar zijn kan. Hij wilde me voor het donker veilig in mijn hotel hebben. Gehoorzaam kroop ik weer onder mijn sjaal en abaya en liet me als een grote zwarte vogel terugrijden naar de rozentuin.